martedì 19 giugno 2007

Sa druge strane jastuka

Smanjenje vazdusnog pritiska porastom nadmorske visine, između ostalog dovodi do smanjenja procenta kiseonika u vazduhu, i na oko 5.000 m, kiseonika ima duplo manje nego na nivou mora. Covek, po ispitivanjima, može da se adaptira na visinu od 5, eventualno do 6ooo metara. Vislje ne, pa makar se dugo i pravilno aklimatizovao. Čak i odmor na velikoj visini ne znaci ništa pozitivno. U penjanju je bitno u toku dana se sto vise popeti i zatim se sto nize spustiti i tu prenociti. Laganim usponom, oko 300-400 metara dnevno, postepeno se telo aklimatizuje. Laksi simptomi neaklimatizovanosti su glavobolja, gubitak apetira, nesigurnost u hodu a i nesanica ili razni teski snovi koje sam ja u ovoj prilici nazvao kosmari. Na oko 5000 metara mi se desilo da sam imao probleme i prilikom zasniravanja vrece za spavanje. Ukoliko se rajsflesus i samo malo zaglavi, imao sam probleme sa disanjem, tj nedostatkom vazduha za takav veliki napor kao sto je jedan trbusnjak da dohvatim snir. Morao sam da legnem, da se dobro nadisem, da uzmem vazduh kao da se spremam da skpcim u vodu i zaronim , i onda sam brzo pokusao da zasniram vrecu. Eto to je bio jedan od simptoma nedostatka kiseonika. Tokom jedne noći na 5150 m, u Gorak Shepu, poslednjim mestom pred bazni kamp Everesta, lezao sam i spavao u prostoriji sa grupnim lezajevima. Znao sam da spavam, ali mi se pricinjavalo da sam budan, da vidim potpuno realnu situaciju i sobu u kojoj se nalazim, pogledao sam svoj stomak, koji mi se ucionio kao da sam go, i iz golog stomaka su mi izlazili veliki crvi. Interesantno da nisam panicio, jer sam u tom polu snu, ili kosmaru, znao da spavam i da je to san, ali sam ipak pokusavao da se razbudim. Ili su mi se u snu desile nemoguće kombinacije i spojevi živih i meni bliskih mrtvih koji su ucestvovali na nekom cudnom skupu, kao na zurki. Citao sam i o drugim kosmarima, nocnim pa čak i dnevnim halucinacijama alpinista koji su mnogo vremena provodili na velikoj visini. I Messner je to opisivao u jednoj svojoj knjizi. Uostalom, to ništa nije nenormalno kada se covek nalazi u nekom nesvakidasnjem ambijentu.

Zemun007

Nessun commento: